Przejdź do treści

Zasady bezpiecznych relacji

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY DZIEĆMI
Parafia pw. św. Józefa Oblubieńca Najśw. Maryi Panny w Bystrej jest miejscem zapewniającym
bezpieczeństwo dzieciom także w grupie rówieśniczej. Kierując się wartościami wypływającymi z Ewangelii,
staramy się wpoić naszym parafianom postawę szacunku wobec każdego człowieka – dzieci i dorosłych.
Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była im ewangeliczna zasada: „Wszystko więc, co
chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).
Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi poznali wszyscy pracownicy i współpracownicy parafii, dzięki
czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej sytuacji reagować na każde niewłaściwe
zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny przestrzegać poniższego kodeksu podczas spotkań w
parafii i poza nią, w kontakcie bezpośrednim i wirtualnym.
Kodeks zachowań został opracowany z udziałem dzieci. Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji
pomiędzy dziećmi odbywać się będzie co dwa lata, a także po każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w parafii
podjęta zostanie interwencja z powodu krzywdzenia rówieśniczego. Zmiana treści zasad bezpiecznych
relacji między dziećmi jest możliwa w każdym momencie na ich wniosek i z ich udziałem.

  1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby

 Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
 Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej
szacunek i troska o jej dobro.
 Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy koleżanek/kolegów.
 Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
 Masz prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć
do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
 Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich
najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i szkolnych aktywności.

  1. Zasady komunikacji między dziećmi
     Zachowuj życzliwość i szacunek wobec koleżanek/kolegów.
     Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one
    dobra innych osób.
     Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
     Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji.
     Stosuj formy grzecznościowe.
     Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
  2. Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni

 Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.
 Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
 Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.
 Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i innych osób bez ich
wyraźnej zgody.
 Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności,
uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.

  1. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie
     Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
     Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie
    kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
     Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany
    za nieprzyzwoity lub niestosowny.
     Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj
    kolegów/koleżanek.

 Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.
 Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
 Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast
zakończ taką zabawę słowną.
 Nie narażaj siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu fizycznemu czy
psychicznemu.
 Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu
kolegów/koleżanek.
 Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody.

  1. Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy
     Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej
    aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
     Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo
    poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w Internecie nic nie ginie. W świecie
    wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy
    przemocy.
     Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
     Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci informacji
    oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
     Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
     Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy
    zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś
    takie działania odpowiednim osobom.
     Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome poniżanie,
    nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
     Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych
    niechęci.
     Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą
    tożsamości. To jest przestępstwo.
     Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań,
    które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
     Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w
    cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
  2. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów
     Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę. Zastanów się, co
    chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną.
     Umów się na rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten sposób zyskasz czas na konstruktywny
    dialog.
     Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
     Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałaś/usłyszałeś dla
    upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.
     Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
     Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
     Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc osobę dorosłą, aktualnego opiekuna
    grupy. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj konfliktu samodzielnie.
    Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym osobę dorosłą.

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY DZIEĆMI (forma graficzna)